Er komt niets uit mijn handen. Dat was het gevoel dat de afgelopen dagen aan mij knaagde. Na twee concrete acties kijk ik hier weer helemaal anders naar. Wellicht heb jij hier ook iets aan! In dit artikel vind je deel 1: Overzicht creëren.

Ik hoor bij de groep Nederlanders die opeens veel meer tijd heeft. Ik ben weliswaar (vanuit huis) aan het werk, maar minder. En net als bij veel mensen was de agenda de afgelopen maanden privé vrijwel leeg.

Als ik ooit tijd heb…

En toch komt het er met al die tijd niet van om alle dingen te doen die ik ‘ooit als ik veel tijd heb’ zou gaan doen. Dat geldt zowel voor dingen in huis als voor mijn werk en opleidingen. De afgelopen dagen baalde ik er opeens stevig van. Ik had het gevoel dat ik nergens toe kwam, zonder goede reden. En dat het ondertussen wel druk was in mijn hoofd.

Twee acties die mij weer grip gaven

Maandag sprak ik Linda, sinds jaren mijn wekelijkse sparringpartner. Deze keer kwam ik tijdens het gesprek tot twee acties die me weinig tijd kostten en waardoor ik weer grip kreeg.

Als je mijn gevoel herkent, dan kan ik je misschien inspireren met mijn aanpak. In dit blog ga ik in op de eerste actie: het creëren van overzicht.

Overzicht in je werk óf thuis

De kans is groot dat jouw werksituatie totaal anders is dan die van mij. Maar misschien hebben we thuis wel meer overeenkomsten. Daarom gebruik ik steeds beide voorbeelden, zodat je zelf kunt bepalen waar je het meeste uit haalt.

Stap 1 – Objectief overzicht creëren

Na het gesprek met Linda heb ik een kwartier de tijd genomen om overzicht te creëren. Dit hielp mij enorm.

Wil je dat ook doen? Kies dan een manier die voor jou prettig werkt. Voor mij is dat: op papier. Zelf deed ik het op een dubbele pagina in mijn notitieboek. In het voorbeeld dat je op de foto’s ziet gebruikte ik een A4 dat je overdwars gebruikt. Bij mij zijn gekeurde pennen een must, misschien is dit bij jou anders.

Zo zou de start van mijn overzicht voor dingen die ik thuis wil doen er uit kunnen zien:

En zo zag de start van mijn werk-overzicht er uit:

overzicht grip op je werk

Op de linker pagina maakte ik een aantal ‘objectieve’ rijtjes die overzicht geven. Privé zou je bijvoorbeeld kunnen kiezen voor:

  • Klussen in huis (voor die klussen waarvoor je eerst naar de bouwmarkt moet);
  • Kleine klusjes thuis (zo’n stapel ergens, of een overvol kasje);
  • Wat ik al lang wil doen (hier kan je je eigen invulling aan geven, denk aan het lezen van een specifiek boek, het volgen van een cursus of het maken van een foto-album).

Zie als voorbeeld:

effect overzicht

Qua werk hebben we waarschijnlijk andere rijtjes. En werk jij als zorgverlener? Dan herken je mijn opsomming denk ik niet. Kijk dan ook wat voor jou goede kopjes voor opsommingen zijn. Bij mij waren dat:

  • Actuele projecten en klanten (waar ik op dit moment echt mee bezig ben) + hoeveel tijd ik hier per week aan besteedt;
  • ‘Slapende’ projecten (werk dat is uitgesteld of dat pas na de zomer speelt);
  • Opleiding;
  • Gedachten/nieuwe ideeën.

Zie als voorbeeld:

effectiever werken

Belangrijk: het gaat er dus absoluut niet om dat je een zo lang mogelijke lijst maakt of dat je volledig bent. Dit is geen to-do-lijst, maar het helpt je grip krijgen op je onbestemde gevoel.

Stap 2 – Een beetje subjectiever

Ernaast schreef ik vervolgens wat meer subjectieve rijtjes en gedachten. Wat houdt me nu eigenlijk echt bezig? Wat is er nodig om dit los te laten of af te ronden? Welke gedachte heb ik hier dan bij?

Privé zou dat er zo uit kunnen zien:

overzicht creeren

Bij ‘klussen in huis’ heb ik gekozen voor een gedachte. ‘Dit kan ik niet zelf’.

Bij ‘kleine klusjes thuis’ heb ik gekozen voor een tabel. Je kunt hier zelf je kolommen kiezen. Meestal kies ik voor iets waaruit blijkt:

  • Hoe nuttig het is, hoeveel resultaat dit kan opleveren;
  • Hoeveel zin ik er in heb;
  • En hoeveel tijd het kost.

Maar wellicht heb jij andere overwegingen. Ook hier geldt: doe vooral wat bij je past. Het hoeft niet ‘goed’, het gaat om inzicht en overzicht.

Voor mijn werk-lijst koos ik voor wat meer pijlen en gedachten. Zo ontdekte ik:

  • Dat ik veel bezig ben met de ‘slapende’ projecten. Dingen waar ik eigenlijk niets aan kan doen op dit moment, spoken toch steeds door mijn hoofd.
  • Eén specifieke gedachte komt steeds terug. Deze ‘wat als’ schreef ik op, waardoor dit concreet werd.
  • Ik vind het stom van mezelf vind dat ik bepaalde dingen nog niet heb gedaan – ook dat kost energie.

Ik laat je mijn eigen pagina niet zien ;-), maar dit voorbeeld is erop gebaseerd:

overzicht

Voor mij werkt het goed om verschillende kleuren te gebruiken. Met losse opmerkingen en tot slot verschillende pijlen om het onderlinge verband te laten zien.

Voor iemand anders waarschijnlijk chaos, voor mij totaal logisch. Als jouw methode een andere is, vooral doen! Maar denk niet dat het ‘netjes’ moet zijn, het gaat erom dat het jou inzicht geeft.

Stap 3 – Concrete eerste stapjes

Tja en nu? Aangezien het probleem juist was dat ik vond dat er weinig uit mijn handen kwam, zou het wat naïef zijn om te denken dat het nu ‘vanzelf’ zou gaan.  In mijn trainingen geef ik altijd aan:

  • Bepaal je prioriteit voor vandaag of deze week – prioriteit in enkelvoud, kies 1 actie; 
  • Formuleer de allereerste kleine stap;
  • Weet wat het je oplevert;
  • En zorg voor goede implementatie intenties – oftewel als-dan plannen. 

Bij mijn privé-voorbeeld zou dat kunnen zijn: 

Die trap moet écht geschilderd, ik stoor me er dagelijks aan en het levert me dus veel op om dit uit mijn hoofd te kunnen zetten.
De eerste stap is: vanavond met mijn partner een beslissing nemen. Gaan we uitstellen? Zo ja tot wanneer? Of bellen we nu een schilder? 
Ik breng het ter sprake zo gauw we vanavond de deur uitstappen om te wandelen. (Als we vanavond de deur uitstappen om te wandelen, dan brengt ik het ter sprake.).

Of in mijn werk: 

Voor mij heeft het prioriteit om de projecten uit mijn hoofd te krijgen waar ik nu toch niets aan kan doen. Dit levert me veel rust op. 
Op mijn lijstje staan al heel concrete, kleine acties om dit te bereiken. Maar opgeteld zijn het er nog best veel, dus ik besluit: 
Dagelijks doe ik een actie, zo gauw ik mijn laptop aan heb gezet.  Als ik mijn computer opstart, dan besteed ik eerst 10 minuten aan een actie op mijn lijstje van slapende projecten). 

Het is dus belangrijk dat je jouw prioriteit stelt en heel concreet maakt wanneer je dit gaat doen. Nogmaals: het is geen volledige lijst, maar het gaat je zeker op weg helpen

Samengevat

Door het creëren van een overzicht kan je weer grip krijgen op wat je doet. Door stap 2 ga je daarmee net een stapje verder dan een gewone to-do lijst. En met stap 3 zorg je ervoor dat je écht in actie komt. 

Ik ben benieuwd of dit ook voor jou gaat werken!

Volgende tip: gestructureerd terugkijken

Naast bovenstaande actie kreeg ik ook meer grip door een oude gewoonte op te pakken: het slim en gestructureerd terugkijken. Dit is iets wat ik al jaren deed, maar ik realiseerde dat ik dit de afgelopen weken nauwelijks heb gedaan. Ook dit ga ik weer doen en ik heb het voor je beschreven in het volgende artikel.

Print Friendly, PDF & Email
Share
Share
Tweet
Pin