Als jij als zorgverlener, hulpverlener of coach iemand begeleidt, dan gaat het heel vaak over iets bereiken -een doel bereiken. En jij wilt iemand motiveren om daar te komen. 

Bekijk de video – met ondertiteling. Lees je liever? De tekst is hieronder uitgewerkt in een artikel. 

Een metafoor voor doelen bereiken: het pad waar ik op loop

Stel dat jij mij nu zou begeleiden op dit moment. Ik loop op een pad en je ziet in de verte bomen. Daar wil ik naartoe, dat is mijn doel.  

Waar wil ik naartoe?

Als jij mij zou begeleiden dan is de kans groot dat we het veel hebben over deze bomen. Waarom wil ik daar graag naartoe? 

En daarna: Hoe ga ik daar dan komen? Welke stappen heb ik te zetten? Heb ik de juiste vaardigheden of de juiste mindset en de juiste tools om daar te komen? 

En natuurlijk ook: hoe kan je mij bij helpen? 

Hoe ben ik hier gekomen? 

En dat is goed. Maar wat ik wil benadrukken is dat ik hier niet zomaar opeens sta. 

Ik wil weliswaar daar naartoe en daar heb ik jouw hulp voor gevraagd. Maar ik sta hier niet zomaar. Ik kom namelijk ook ergens vandaan. Vaak heb ik al een heel pad afgelegd! 

Wat betekent dat voor je begeleiding?

Als je iemand gaat motiveren of begeleiden, vraag dan ook altijd hoe het kan dat iemand al staat waar hij nu staat.  Welke vaardigheden heeft hij ingezet? Welk competenties? Welke strategieën?  

Als je dat gesprek óók voert – dus onderzoekt ‘Hoe komt het dat jij hier al staat?’ – dan levert je dit op: 

  1. Je krijgt ontzettend veel informatie om samen tot een effectief plan te komen – je weet nu immers wat voor de ander al werkt;
  2. Het versterkt de ander omdat die gaat zien: ik heb al een heel stuk afgelegd, dus dat laatste deel gaat me ook wel lukken!

En dit is een van de dingen die steeds weer terugkomt in Positief Motiveren.

Wil je zelf aan de slag met Positief Motiveren? 

Op deze website lees je volop over Positief Motiveren!

Positief Motiveren – de andere kant op kijken

Met Positief Motiveren behaal je zeker doelen me je cliënt. Maar je draait je eerst even om. Je kijkt de andere kant op, naar waar je cliënt vandaan komt. En pas daarna kijk je naar de eerstvolgende kleine stap.

Print Friendly, PDF & Email
Share
Share
Tweet
Pin