Heb jij goede voornemens? En wil je dit jaar écht iets veranderen? Kijk dan goed naar je gewoontes. Hierdoor behaal je makkelijker resultaten die bovendien ook veel eenvoudiger vol te houden zijn. 

Je hebt een beperkte hoeveelheid wilskracht per dag

Je hoeveelheid wilskracht per dag is beperkt

Mensen hebben een beperkte hoeveelheid wilskracht per dag. Elke beslissing die je dagelijks neemt, doet aanspraak op jouw voorraadje wilskracht. Het is dus verstandig om hier slim mee om te gaan.

Wil je voorkomen dat je elke dag veel aanspraak moet doen op je wilskracht? Neem dan de tijd om goed na te denken over wat je wilt veranderen en hoe je dat gaat doen. Zorg dat het een vanzelfsprekend deel van je dag wordt, waardoor je geen dagelijkse beslissing meer hoeft te nemen. Je maakt automatisch de voor jou juiste keuze.

Zelf gebruik ik heel veel van deze gewoontes als het gaat om meer bewegen. Zo neem ik bijvoorbeeld maar 1 kop thee mee naar mijn werkkamer op zolder en zorg ik ervoor dat ik als ik wil hardlopen ’s ochtends meteen mijn hardloopkleding aan trek

Focussen op de gewoonte

Vervolgens is het belangrijk om eerst op de gewoonte te focussen. 

Wie wel eens een training bij mij volgde, weet ik dat de achterflap van het boekje ‘Lazy fitness’ graag aanhaal. Hierop staat de luie aanpak, die eigenlijk gewoon superslim is: 

Dag 1: koop een matje
Dag 2: ga er op liggen
Dag 3: herhaal dag 2. 

Dit is slim, omdat het focust op het creëren van een nieuwe gewoonte. Hiervoor heb je een aantal vaste patronen te doorbreken en je hersenen moeten nieuwe verbindingen leggen. 

Kleine stapjes – duurzaam resultaat

Als je een duurzame verandering wilt, dan is het bijna altijd beter om te beginnen met kleine stapjes. Dit geeft ruimte om nieuwe verbindingen in je hersenen te leggen, zonder dat je paniekknop wordt ingedrukt. Je wordt niet verlamd door het gevoel ‘dat kan ik niet’ of het idee dat je écht geen zin hebt. Bovendien werkt het stimulerend om te merken dat het je lukt, deze kleine verandering. En voordat je het weet doe je er een klein stapje bij. Je behaalt geen enorme resultaten in de eerste week, maar over een langere periode kan je écht heel veel bereiken. 

Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Als het voor jou werkt om een rigoreuze verandering door te voeren, dan moet je dat zeker doen. Maar voor veel mensen is het effectiever om in heel kleine stapjes te veranderen. Dat maakt het duurzaam, je stopt er niet zomaar weer mee.

Sta regelmatig stil bij waar je al staat

terugkijken in plaats van vooruit

Als wij iets willen veranderen, dan blijven we vaak vooruit kijken. We weten waar we naartoe willen. Maar… daar zijn we nog niet. En dat kan een onbevredigend gevoel geven. Dat gevoel maakt het voor veel mensen lastiger om de verandering vol te houden. 

Draai je ook eens om. Kijk waar je vandaan komt. Waar stond je vorige week? Een maand geleden? Een jaar? Of zelfs 10 jaar geleden? Wat heb je allemaal geleerd en gedaan? Hoe ben je gegroeid? 

Sommige mensen zijn bang dat dit voor te veel tevredenheid zorgt, waardoor ze niet verder willen gaan. In de praktijk zie ik juist dat mensen hierdoor een enorme motivatie-boost krijgen, omdat ze zien waar ze toe in staat zijn. Bovendien is dit zelfvertrouwen of ‘het gevoel het te kunnen’ een belangrijk ingrediënt van motivatie.

Samengevat

Samengevat:

  1. Ga slim om met je beperkte hoeveelheid wilskracht, door te focussen op de gewoonte;
  2. Kies voor kleine stapjes;
  3. Sta stil bij wat je nu al bereikt hebt. 

Hiermee bereik je op de lange termijn veel meer. 

Wil je meer lezen?

Zelf ben ik enthousiast over het boek Leven met wind mee van Jelle Hermus. Hij beschrijft hoe je stapje voor stapje je leven optimaliseert. Je vindt het boek hier op Bol.com.

Ik herkende er veel in uit het boekje De kunst van Kaizen van Robert Maurer dat ik jaren geleden las. Het voorbeeld van het yoga-matje komt uit Lazy Fitness van Tiny Fisscher

Wil jij hulp bij jouw goede voornemens?

Mogelijk kan ik je helpen. Neem contact met mij op, dan plannen we een telefonisch kennismakingsgesprek om de mogelijkheden te bespreken. 

Print Friendly, PDF & Email
Share
Share
Tweet
Pin