Jouw weken zijn waarschijnlijk indrukwekkend en intensief. Daarom deel ik graag deze oefening met je. Ik heb deze aangepast naar de actuele situatie in Nederland (maart 2020). Heb je 2 minuten? Lees dan onderstaand artikel. En lukt het je om 10 minuten vrij te maken? Ga dan ook aan de slag met de oefening. Het zal je de komende dagen helpen.

Normaal gesproken bestaat je leven uit gewoontes

Normaal gesproken bestaat ons leven voor 95-98% uit gewoontes. Je brein heeft allemaal programmaatjes met opeenvolgende handelingen die áán gaan bij een bepaalde trigger. Je wekker gaat en je begint aan een rits handelingen die je elke morgen doet. Je hoort iets tikken en loopt gedachteloos naar de achterdeur die iemand niet goed dicht heeft gedaan. Je rijdt een bekende route en opeens bén je er al, zonder precies te weten wat je onderweg gezien hebt.

Dat is superhandig, want zulke gewoontes en programmaatjes besparen heel veel energie.

En dan deze week

Deze week staat werkelijk álles op zijn kop. Niet alleen op je werk is het anders. Niets kan daar meer op de automatische piloot. Maar ook in je vrije tijd is het de bedoeling dat je niet meer reageert op die uitgestoken hand. Dat je op een onnatuurlijke afstand van anderen blijft. En zelfs in je eigen huis zijn de ritmes totaal anders. Misschien omdat je (deels) thuis werkt of misschien omdat je schoolgaande kinderen nu thuis zijn. Of omdat het wekelijkse bezoek aan vrienden of je ouders niet door kan gaan.

Dat. Kost. Energie. Bakken vol met energie.

En het is dus niet gek als je moe bent.

Zie je energievoorraad als een accu

Je kunt je energie vergelijken met de accu van een smartphone. Net als bij smartphones, werkt niet ieders accu hetzelfde. Sommige mensen kunnen heel lang door gaan op hun accu, anderen moeten sneller bijtanken. Dat is allemaal normaal, we zijn gewoon heel verschillend.

Stel dat je jouw accu nu een tijdje zwaar moet belasten, dan zit je in het rood. Gek genoeg kan je toch doorgaan, omdat er een geheime noodoplossing is: je powerbank. Superhandig, want als je wat korte nachten hebt gehad én het is druk op je werk, dan kan je toch even door.

Er zit natuurlijk een addertje onder het gras. Zo lang je jouw geheime powerbank gebruikt, bouw je een energie-schuld op bij je eigen accu. Die blijft niet gewoon leeg, maar raakt in de min. Deze schuld moet je weer gaan aflossen. Dit doe je door gedurende een periode dagelijks wat energie óver te houden.

Vergelijk het met rood staan bij de bank. Het kan handig zijn dat dit kan, maar het probleem lost zich niet magisch weer op. Je moet ergens weer geld overhouden om je schuld af te lossen.

Houd je niet zo van metaforen?

Misschien vind je al dat gepraat over accu’s, een powerbank en rood staan maar verwarrend. Weet dan dat ik probeer uit te leggen:

Als je langdurig meer energie gebruikt dan je hebt, dan kan je dat wel éventjes volhouden. Maar je moet dat ook weer compenseren. Anders zorgt je lichaam daar zelf voor en word je ziek.

Maar dan deze week!

Als ik de verhalen om mij heen zo hoor, dan is de kans groot dat jij deze weken flink gebruik hebt gemaakt van je eigen energievoorraad. En zeer waarschijnlijk ook van je reserve-energie.Voor de één is dat misschien geen enkel probleem, voor de ander is er een grens in zicht.

Waarschijnlijk besef je ook: deze situatie gaat nog een tijd duren. We hebben geen idee hoe volgende week of zelfs morgen er uit ziet. En ik kan niet in jouw accu-voorraad kijken, maar weet wel: dit ga je niet redden als je fulltime op je noodvoorraad energie blijft leven.

Tijd voor het belangrijkste zorgmoment

Tijd voor het belangrijkste zorgmoment – zorgen voor je zelf. Want lieve zorgverlener: je bent zo nodig. Niet alleen je werkende deel. Maar ook het deel dat moeder/vader, partner, dochter/zoon of vriendin/vriend is. Stel dat je het lastig vindt om dit voor jezelf te doen, doe het dan in ieder geval voor de mensen om je heen. Binnen en buiten je werk.

Wat kan je doen in 10 minuten?

Zorg dat je 10 minuten kan gaan zitten. Print (of open) deze oefening:

Neem een kopje thee.
Slaak eens een diepe zucht.
Focus op jezelf, weet hoe je er bij zit (en verduur het als dat niet zo fijn voelt).
Pak de oefening, een stuk papier of de achterkant van een envelop.
En ga aan de slag.

Graag samen aan de slag?

Maandagavond aanstaande kan je deze oefening samen met anderen doen. Van 20.30 uur tot 21.00 uur ontvang ik je graag via Zoom (een soort Skype voor groepen). Dit samen doen levert je weer andere ideeën en invalshoeken op. Je bent van harte welkom.

Veel sterkte,

Liefs, Mariëlle

Print Friendly, PDF & Email
Share
Share
Tweet
Pin