Zomervakantie 2016. We staan met ons gezin bij de brug naar Mont Saint-Michel, een eiland dat tegenwoordig te bereiken is via een brug. Door de kinderen wordt er niet eens gekéken naar pendelbus. “We hebben een ei uit te broeden” zeggen ze. En wij, al voorbereid op wat klein gemopper over zo’n lange brug, moeten keihard lachen.

Meer bewegen dankzij Pokémon

PokemonDankzij Pokémon hebben mijn kinderen deze zomer heel veel extra kilometers gelopen.

Vanuit positief motiveren tot bewegen doet Pokémon een aantal dingen heel goed. Daar kunnen wij als projectleiders, coaches of therapeuten veel van leren. Ik deel 3 dingen met je die mij opvielen en die jij ook kunt gebruiken in je dagelijks werk

1. In no-time op level 5

Verslavende spelletjes hebben één grote overeenkomst: in het begin wordt het je heel makkelijk gemaakt.

Als je een nieuw spel speelt op je smartphone, hoef je bij het eerste level vaak alleen precies te doen wat je al voorgezegd wordt. ‘Veeg deze bal naar rechts’. ‘Schuif hier naar boven’. Je eerste punten verschijnen op je scherm en je zit in het volgende level.

Tadaaaa! Je hebt een succeservaring.

Hoe simpel dat rationeel ook lijkt, ons gevoelsbrein vindt dat fijn. En langzamerhand leggen onze hersenen verbindingen tussen het spelen van dit spel en beloningen. Dit spel spelen = beloningen krijgen. De basis is gelegd voor een nieuwe gewoonte…

Vergelijk dat eens met het motiveren naar een gezonde leefstijl. Soms verwachten we van onze cliënten en klanten dat ze toewerken naar een beloning op lange termijn. ‘Als je dat maar voor ogen houdt’. Maar helaas. Ons brein wordt met name gemotiveerd door snelle beloningen. Als een beloning langer dan een paar seconden (!) op zich laat wachten, werkt dit al veel minder goed als motivator.

Maar wat Pokémon kan, kan jij ook. Hoe kan jij snelle en liefst onmiddellijke beloningen inbouwen voor je client of klant?

2. Zij zijn de experts

Zoals Harry Potter zich op zijn tiende verjaardag realiseert dat er een hele parallelle wereld bestaat van tovenaars, zo voelt Pokémon voor mij ook. Ik, als Dreuzel, word door mijn kinderen meegenomen in deze parallelle wereld. Deze kunnen we alleen met een magisch blik (oké, door een smartphone) bekijken.

Supergezellig om met mijn jongste zoon na het avondeten nog even langs wat Pokestops te lopen. Op onze ronde van zo’n 3 kilometer stapt hij stevig door op zijn sandalen en vertelt ondertussen honderduit hoe het nu precies zit met evolven, CP en welke Pokémon hij allemaal hoopt te vinden. Binnen een paar weken is er een heel nieuwe taal in zijn brein bij gekomen.

Het is duidelijk: Mijn zoon van 7 is hier de expert. Dat gaat om self-efficacy: het gevoel en het vertrouwen dat hij het kán. Dat geeft een enorme motivatie om iets te (blijven) doen.

Natuurlijk ben jij ook een expert. Mensen vinden het echter veel makkelijker om duurzaam iets te veranderen, wanneer zij het denken te kunnen. Hun blik wordt breder en hun brein creatiever.

Hoe kan jij ervoor zorgen dat je client of klant zich expert voelt in zijn eigen veranderproces?

3. Geen doel maar een middel

We moeten bewegen, om gezond te blijven. En ongemerkt wordt dit middel in onze communicatie vaak een doel op zich. Opeens gaat het over normen, wat volgens mij bij voorbaat al een manier is om de ander zijn expert-rol te ontnemen.

Maar… Wat is het doel van het bedrijf achter Pokémon? Wat is het business-model? Ik heb eerlijk gezegd geen idee. En hoewel het me wel fascineert, heb ik er geen kennis over nodig om het te spelen.

Als ouder heb ik een doel, namelijk dat mijn kinderen voldoende bewegen. Voor hen is dat helemaal geen doel. Bewegen is een middel om leuke dingen te doen, zoals Pokémon vangen. Dat is het ‘haakje’ waaraan ik mijn doelen kan ophangen.

Ook als projectleider, coach of therapeut kan je dit soort haakjes vinden bij je klanten of deelnemers. Daarvoor is het wel belangrijk dat je in hun huid kunt kruipen, dat je weet wat hen bezighoudt. Je moet je doel ‘verkopen’ en het aantrekkelijk maken voor jouw klanten.

Ik ben benieuwd: Wat ga jij leren van Pokémon?

 

 

Dit blog is geschreven door Mariëlle Tromp. Het mag worden gedeeld, maar altijd in zijn geheel en met een hyperlink naar dit blog: https://www.vitalezorgverlener.nl/pokemon-positief-motiveren 

Print Friendly, PDF & Email
Share
Share
Tweet
Pin