Wat is het verschil tussen iemand die succesvol zijn doelen bereikt en iemand die dat niet doet?

Het antwoord van veel mensen is: discipline, doorzettingsvermogen en wilskracht! Je moet het gewoon willen en gewoon doen.

Maar als je niet genoeg wilskracht hebt. Wat dan?

Wilskracht: slechts één kopje per persoon

Er is veel onderzoek gedaan naar wilskracht, discipline, doorzettingsvermogen of zelfcontrole. In het engels wordt de term ‘ego depletion’ gebruikt. Hierbij wordt verondersteld dat ieder mens een bepaalde hoeveelheid wilskracht heeft. Een vaste hoeveelheid per persoon per dag. Eén kopje.

De voorraad raakt op, wanneer je jezelf regelmatig onder controle moet houden om je natuurlijke instincten niet te volgen.

Je hoeveelheid wilskracht per dag is beperkt
Er wordt veel aanspraak gedaan op het kopje

Over het algemeen is de voorraad wilskracht ‘s ochtends groter dan ‘s avonds. Gedurende de dag spreek je deze voorraad voortdurend aan. Je doet dit als je kiest welke kleding je draagt, als je taken uitvoert die niet bij je passen of als je ‘nee’ zegt tegen een stuk taart.

Tegen de avond is de voorraad soms bijna op, waardoor het niet meer lukt om te gaan sporten, te gaan studeren of gezond te koken. Om dat te doen wat je belangrijk vindt.

Obama

In 2012 las ik een artikel over Obama. Hij zet zijn wilskracht slim in:

Tips om je wilskracht slim in te zetten

Breng focus aan in wat je wilt veranderen. Ga niet alles tegelijk aan pakken, maar maak keuzes. Wat is het belangrijkst? En welke kleine stap kan je daar deze week in zetten?

Zorg dat er weinig wilskracht nodig is om doelen te bereiken. Weet je van jezelf dat je het lastig vindt om te gaan sporten? Zorg dat je wordt opgehaald, dan heb je voor je gevoel misschien geen keuze meer.

Doe belangrijke dingen eerst. De meeste mensen hebben ‘s ochtends de meeste energie om te werken aan veranderingen.

Probeer het niet harder, maar doe het slimmer

Voor iedereen is de hoeveelheid wilskracht beperkt.

Ga niet nóg harder werken, maar kijk hoe je jouw wilskracht slimmer in kunt zetten.

Print Friendly, PDF & Email
Share
Share
Tweet
Pin